mandag 7. november 2011

Kjøttbullar og ikke så mange andre boller... men litt tomater.

Jeg er en person som elsker å lage mat. Å stå på kjøkkenet i fire dager med rolig Celine-dion hyling på høyttalerne og la ungen prøvesmake på mine kreasjoner som ikke bare er bedre enn Hellstrøms hele TV3-karriere i en bit, de er også sunne og spennende og inneholder eksotiske varer fra jorda i hagen, afrika og nordpolen kombinert..


Rosa muffins, gourmet og andre slike klisjéer er knall å spise, men det ligger ikke i min natur å lage. Natur eller ikke natur, mat må man ha. og mine krav til mat er som følger:


  • Det gikk fort, det!
  • Det smakte ganske all right i grunn...
  • Det kosta jo nesten ingenting!
  • Jeg ble mett, ble du?
Så skal jeg introdusere en av mine enkleste selvkomponerte oppskrifter som fyller alle kravene med dette:

Man tar så mange kjøttbullar fra sverige som man trenger og setter i en passende kasserolle. Deretter husker man å sette kasserollen på plata, skrur på feil plate, skrur av feil plate og skrur på riktig plate. 



Tilsett en boks hermetiske tomater, hakkede sådan slik at man slipper å dele tomatene opp i biter med røring. Dette må nå stå på den riktige plata og koke til kjøttbullarna er varme igjennom.



Mens koking og gjennomvarming av kjøttbullar skjer setter man på ca så mye vann man trenger på kok i vannkokeren. Vannkokeren gjør jobben sin selv og levner kokken fri til å lete etter ei saks og klippe åpen en pose med potetmos. Posen helles i en bolle, og vannkokeren tømmes over potetmospulveret som ligger i bolla.


Rør til det blir klumpefritt, men ikke vær så nøye på det om du glemmer å tilsette margarinen. Det smaker potetmos uten og, jeg har prøvd. La dette stå og bli potetmos mens du tar de nå ferdigvarma kjøttbullarna til bordet.

Dekk på med gaffel og fat. 

**KOM Å SPIIIS** -som vi sier her i huset.

8 kommentarer:

  1. Potetmos er fint for såre halser :) Kjøttbullarna kan jeg godt så over...

    SvarSlett
  2. hahahaha.. jeg trudde jeg daua når jeg leste de 2 første setningene!

    "Jeg er en person som elsker å lage mat. Å stå på kjøkkenet i fire dager med rolig Celine-dion hyling på høyttalerne og la ungen prøvesmake på mine kreasjoner som ikke bare er bedre enn Hellstrøms hele TV3-karriere i en bit, de er også sunne og spennende og inneholder eksotiske varer fra jorda i hagen, afrika og nordpolen kombinert.."

    Jøss, nå skriver ho om meg igjen!! ;)

    SvarSlett
  3. Æ fikk kjeft for at æ aldri kommenterer, så hei her e æ, som kommentere. :)
    Gourmet e nu en ting, men man kommer langt på kjøkkenet bare me å gidde å prøve.

    SvarSlett
  4. Iris: da bytter du de selvfølgelig ut med noe som du liker bedre, kan nesten garantere at alt fra brokkoli, innom pølsebiter og helt ut til indrefilet av flyndre smaker som mat i denne!

    SvarSlett
  5. Caroline: Du vil for alltid være min idol-husmor <3

    SvarSlett
  6. Ken-Richardt: mine fire punkter er flotte krav til mat for u-hellstrøsmke personer som meg.

    SvarSlett
  7. Blir nok enda bedre med hjemmelaget potetmos. Ikke veldig mye arbeid heller:
    Beregn en litt stor potet pr person.
    Skrell potetene og del dem opp så det går fortere å koke dem. Kok i 15-20 min med salt og pepper (og annet krydder du vil ha i). Tøm av vannet og kna potetene med ei spiseskje smør pr potet. Spe med melk eller fløte til du synes mosen ser bra ut. Server!

    SvarSlett
  8. Ops! blei anonym, men det e fra mæ (pappa)

    SvarSlett

Gi et lite pip!