torsdag 3. november 2011

Er det noe galt i å tjene penger?


Hvorfor er det galt å tjene penger på varer som selger?

Jeg mener, Halloween, All Hallows eve, Alle helgens aften. Et av de største argumentene mot å adoptere denne tradisjonen er at den såkalte "handelsstanden" ikke fortjener å tjene penger på sånn "amerikansk kulturell forflating". Hva er det som er så forferdelig med denne handelsstanden som gjør at ikke de burde tjene penger slik som resten av oss?
I følge nynorsksordboka er en handelsstand "-stand stand, gruppe i samfunnet med handel som leveveg" Hvis ikke jeg tar helt feil betyr det at flere kjøpmenn som lever av å selge varene sine defineres i en gruppe som igjen er denne berømte handelsstanden? Har ikke de rett til å tjene penger på varene sine? Jeg kan ta kraftig feil her, da jeg i tidligere innlegg i bloggen har bevist grundig at jeg ikke er spesielt stødig i nynorsk. Men det er noe å lure på, det at det skal være galt at noen tjener penger. Her vil jeg være min egen editør og påstå at det selvfølgelig ikke betyr at ALT er riktig å selge, men så lenge man vet hva man kjøper så kan man vel ikke kritisere andre for å selge det?

Jeg er sikker på at majoriteten av de som klager på denne handelsstandgruppen alle sammen eier minst 10 ting de aldri burde kjøpt, som en julenisse i plastikk? Eller et juletre? Eller et egg til å putte godteri i? Er det den enkelte kunde, eller er det selveste handelsstanden som står ansvarlig for disse innkjøpene? Nekter alle halloweenmotstandere å prøve gresskarsuppe fordi det er "amerikansk kulturell forflatning" å prøve ny mat? og når du uansett har prøvd suppa, hva er da galt i å skjære et ansikt i restene? det var garantert billigere lysestake enn adventsstaka du bytta ut i fjor.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Gi et lite pip!